Een gebit zonder einde

Soms duurt het lang voordat je er achter komt dat de ingeslagen weg niet gaat lukken. Dat overkwam de heer Terhorst. Meer dan een jaar geleden liet hij een gebit aanmeten. Iets specifieker: het was een klikprothese. Vanaf het allereerste begin zat de prothese niet goed. En uiteraard ga je er dan nog van uit dat het gewenning betreft. Of dat het probleem met een kleine aanpassing is opgelost. Maar na meer dan zeven aanpassingen lijkt er geen einde te komen aan de problemen. En wordt het steeds lastiger om het wéér aan te kaarten bij de tandarts. Met een gevoel van ‘hoe nu verder’ nam de heer Terhorst contact op met Adviespunt Zorgbelang.

Ruim anderhalf jaar geleden werd de klikprothese aangebracht. Het zou een prima functionerende prothese moeten zijn. Waar de heer Terhorst alles mee kon doen wat hij voorheen ook deed. Maar het werd een gebed zonder einde. Etensresten bleven er onder zitten, ook na diverse aanpassingen. Praten werd lastig, want zijn tong sloeg steeds dubbel onder de prothese. Ondanks de goede wil van de tandarts en alle correcties aan de prothese, bleef een oplossing uit. 

Geen verbetering

De medewerkster van Adviespunt Zorgbelang analyseert het probleem en stelt open vragen. Hiermee wordt het hele traject en de geschiedenis in kaart gebracht. De heer Terhorst blijkt een overstap te hebben overwogen naar een andere tandarts. Maar dat blijkt lastig, wanneer de geraadpleegde tandarts verneemt welke problemen er spelen met de klikprothese. Ook is een tandtechnisch laboratorium ingeschakeld om te kijken of de prothese voldoet. Bij iedere hulp en aanpassing is er weer hoop op verbetering. En telkens valt het resultaat weer tegen, met als gevolg dat de moed hem in de schoenen zinkt. De zorgverzekeraar heeft dan wel alles vergoed, maar gaat er van uit dat de huidige prothese 6 jaar lang wordt gebruikt. Pas na die tijd heeft mijnheer Terhorst weer recht op een nieuwe vergoeding. Geen hoopvol uitzicht.

Open gesprek

Na alle pogingen neemt bovendien de irritatie toe en de communicatie af. Het wordt steeds lastiger om het onderwerp te bespreken met de tandarts. De medewerkster van Adviespunt Zorgbelang informeert naar de doelen van de heer Terhorst en zet alles op een rijtje. Daarbij wordt ook een mogelijke klachtenprocedure besproken. Maar de oplossing ligt in eerste instantie bij een gesprek, waarbij de heer Terhorst en de tandarts elkaar met open vizier tegemoet treden. Daarbij is het van belang om bepaalde spelregels in acht te nemen.  Die worden besproken met de heer Terhorst. Om hem verder te ondersteunen stuurt de medewerkster van het Adviespunt die spelregels naar hem toe via e-mail, ter voorbereiding op het gesprek.

Oplossing in zicht

De voorbereidingen hebben succes gehad. De heer Terhorst had voldoende handvatten om een open en eerlijk gesprek aan te gaan. En dat werpt zijn vruchten af. De tandarts was ontvankelijk voor zijn argumenten en heeft zijn cliënt een compleet nieuwe prothese aangeboden. Zonder kosten. De heer Terhorst is blij en informeert de Zorgbelangmedewerkster opgelucht over het eindresultaat.

Deze case is op waarheid gebaseerd. Om privacy-redenen zijn de namen fictief.

Andere praktijkvoorbeelden: