Voor een gesloten deur

Dagelijks maakt de heer Pierson een ommetje. Vanuit zijn appartement is het een kleine afstand tot het park. De heer Pierson is zorgbehoevend en komt noodgedwongen niet veel verder dan de directe nabijheid van zijn woning. Hij koestert daarom zijn gebruikelijke ronde door de natuur. Met het verstrijken van de jaren gaat het lopen hem echter steeds slechter af. Gelukkig zijn er hulpmiddelen die hem op de been houden en er voor zorgen dat hij de wisseling van de seizoenen niet achter het raam hoeft te beleven, maar er midden in kan staan. Ondanks zijn betere mobiliteit is zijn voordeur een obstakel. Zonder hulp krijgt hij hem niet meer open en hij informeert naar een elektrische voordeur met afstandsbediening. De kosten ervan zijn hoog. Na een korte inventarisatie blijft de grote vraag: wie gaat dat betalen?

Als mijnheer Pierson contact opneemt met het Adviespunt Zorgbelang is hij ten einde raad. De kosten van de elektrische voordeur kan hij zelf niet opbrengen en hij wordt door verschillende instanties van het kastje naar de muur gestuurd. Wat te doen? De medewerkster van het Adviespunt inventariseert het probleem en stelt gerichte vragen.  Mijnheer Pierson blijkt 24-uurs zorg te ontvangen van een Wlz-instelling. Het appartementengebouw waarin hij woont, wordt door de zorginstelling gehuurd van een woningbouwvereniging. In eerste instantie kreeg de heer Pierson van het Wmo-loket in zijn gemeente te horen dat de eigenaar van de woning de kosten zou moeten dragen. In dit geval de woningbouwvereniging. De eigenaar van de woning verwijst echter door naar de zorginstelling. Deze laatste is van mening dat de heer Pierson zelf de kosten voor zijn rekening moet nemen. En daarmee is het cirkeltje rond. De heer Pierson ging op zoek naar een elektrische deur, maar belandde in een draaideur.

 

Verlossend antwoord

De medewerkster van Adviespunt Zorgbelang raadpleegt verschillende bronnen, waaronder de helpdesk invoering Wmo van het ministerie van VWS. Het blijkt een ingewikkelde vraag waar niet direct antwoord op is. De medewerkster van het Adviespunt houdt contact met de heer Pierson en zal hem informeren zodra er nieuws is. Na enige tijd komt het verlossende antwoord: de cliënt moet worden beschouwd als een vaste bewoner van de Wlz-instelling. De instelling dient te zorgen voor aanpassingen in het appartement of kamer van een bewoner, die nodig zijn vanwege een ziekte of aandoening. Ervan uitgaande dat de elektrische deur een noodzakelijke aanpassing is, zal de zorginstelling voor de aanpassing moeten zorgen én betalen.

Beslagen ten ijs

De case is helder. En met deze informatie neemt de heer Pierson goed beslagen ten ijs contact op met zijn zorginstelling. Hij komt niet voor een gesloten deur te staan. De zorginstelling die eerst nog de kosten in de schoenen van haar cliënt wilde schuiven, laat zich nu van een andere kant zien. Alle kosten komen voor rekening van de zorginstelling. Wat eerst een moeilijke hindernis leek, wordt met inbreng van de juiste informatie een makkelijk te nemen horde. Opgelucht neem de heer Pierson contact op met Adviespunt Zorgbelang. Zijn deur zal geen belemmering meer zijn om net als ieder ander regelmatig de buitenlucht op te zoeken.

Deze case is op waarheid gebaseerd. Om privacy-redenen zijn de namen fictief.

Andere praktijkvoorbeelden:

Terug naar: Cliëntondersteuning langdurige zorg