Keukentafelgesprek op de stoep

Meneer Kabel is een grofgebekte man die een agressieve indruk maakt. Hij vindt dat alles slecht geregeld is in dit land. Niemand doet iets voor hem en de gemeente al helemaal niet. Maar meneer Kabel heeft hulp nodig; hij is slecht ter been en heeft geen netwerk dat hem kan ondersteunen in allerlei zaken. Hij heeft verschillende instanties benaderd maar niemand doet wat hij vraagt. Dit is de eerste informatie die de onafhankelijke vertrouwenspersoon van Adviespunt Zorgbelang hoort als ze meneer Kabel aan de telefoon krijgt.

Met toestemming van meneer Kabel neemt de vertrouwenspersoon contact op met het betreffende wijkteam om na te gaan wat hun beeld van de situatie is. Dan blijkt dat er verschillende pogingen gedaan zijn om contact te leggen met meneer Kabel, maar hij geeft steeds niet thuis. De buurtcoach wil graag met hem in gesprek. De vertrouwenspersoon legt meneer Kabel vervolgens uit hoe de huidige werkwijze van de gemeente is en vraagt toestemming om samen met de buurtcoach op bezoek te komen, zodat het zogenaamde keukentafelgesprek plaats kan vinden. Schoorvoetend geeft meneer Kabel toestemming; zijn vertrouwen in de gemeente is nihil, dus zo ook zijn vertrouwen in dit gesprek.

Op een zonnige ochtend staan de vertrouwenspersoon en de buurtcoach bij meneer Kabel op de stoep. Ze mogen binnenkomen, tot in de centrale hal. Daar moet dan het gesprek plaatsvinden. De kookwekker wordt op 15 minuten gezet; langer krijgen ze niet de tijd.

Een uur later lopen ze weer naar buiten. Meneer Kabel is helemaal geen agressieve man, maar een eenzame man die hulp nodig heeft bij een aantal zaken. De buurtcoach heeft dit helder voor ogen en heeft de afspraak gemaakt om over twee weken terug te komen en samen met hem een Persoonlijk Plan te gaan maken. Als zij samen in kaart gebracht hebben wat de zorgvraag van meneer Kabel is, kan de buurtcoach de nodige zorg gaan regelen.

Door de laagdrempelige aanpak van de vertrouwenspersoon kon het keukentafelgesprek met meneer Kabel plaatsvinden. Nu kan meneer Kabel samen met de buurtcoach op zoek naar een organisatie die hem kan ondersteunen bij zijn problemen.

Deze case is op waarheid gebaseerd. Om privacy-redenen zijn de namen fictief.

Andere praktijkvoorbeelden:

Terug naar: cliëntondersteuning sociaal domein