De medewerkers van Adviespunt Zorgbelang denken met u mee en helpen u kosteloos met advies zodat u de juiste stappen neemt naar betere zorg. Op een klacht zit niemand te wachten. Maar soms is een klacht niet te vermijden of zit u al in een klachtenprocedure. Ook dan kunt u rekenen op onze ondersteuning.
Redenen van klachten
Wat zijn redenen om te klagen? Veelvoorkomende klachten op het gebied van jeugdzorg, langdurige zorg, Wmo en Wzd zijn:
Klachten over jeugdzorg:
- Gebrek aan communicatie en samenwerking tussen hulpverleners.
- Lange wachtlijsten voor hulp.
- Onvoldoende aandacht voor het kind of de jongere.
Wil je ondersteuning bij een klacht over jeugdzorg? Neem contact op met de vertrouwenspersonen jeugd. Zij helpen je verder.
Klachten over de Wlz (Wet langdurige zorg):
- Niet serieus genomen bij onvrede.
- Niet zelf kunnen bepalen wat u kunt doen bij bijvoorbeeld dagbesteding.
- Personeelstekorten, wisselend personeel en hoge werkdruk.
- Hygiëne, slechte schoonmaak in zorginstellingen.
Wilt u ondersteuning bij een klacht over langdurige zorg? Neem contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuner Wlz.
Klachten over de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning):
- Klacht over thuiszorg.
- Toegankelijkheid van voorzieningen en hulpmiddelen.
- Communicatie met de gemeente over zorgbehoeften.
- Klachten over de afhandeling van aanvragen.
Wilt u ondersteuning bij een klacht over de Wmo? Neem contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuner sociaal domein.
Klachten over de Wzd (Wet zorg en dwang):
- Onvrijwillige zorgmaatregelen, zoals fixatie of de deur van je kamer die ’s nachts op slot moet.
- Dagbesteding die verplicht is maar niet is wat je wil. Een telefoon die afgenomen wordt.
Wilt u ondersteuning bij een klacht die te maken heeft met onvrijwillige zorg? Neem contact op met de cliëntenvertrouwenspersonen Wzd.
Het is belangrijk om uw gehoord te voelen en de zorg te krijgen die u verdient. Aarzel niet om hulp te zoeken als u klachten heeft.