Cliëntondersteuning sociaal domein

Advies en ondersteuning

Het kan voorkomen dat u problemen ervaart met uw gemeente, hulpverlener of zorginstelling. Komt u daar samen niet uit, neem dan contact op met cliëntondersteuning sociaal domein.

De cliëntondersteuners helpen u bij het oplossen van kwesties met uw gemeente, hulpverlener of instelling over:

• Zorg
• Welzijn
• Jeugdhulp
• Arbeidsparticipatie
• Passend onderwijs

Onafhankelijke hulp

De cliëntondersteuners zijn werkzaam bij Adviespunt Zorgbelang en daarom onafhankelijk van uw gemeente of zorgverlener. De cliëntondersteuners luisteren, denken met u mee en bieden advies. Ze hebben geheimhoudingsplicht. De dienstverlening is gratis. 

Vrijstaandadviespuntlink

Wat kan cliëntondersteuning voor u doen?

  • Advies over het oplossen van kwesties met uw gemeente, hulpverlener of instelling over zorg, welzijn, jeugdhulp, arbeidsparticipatie of passend onderwijs.

  • Hulp bij het helder formuleren van vragen: ‘Waar loop ik precies tegenaan? En 'hoe wil ik dat oplossen?’

  • Informatie over uw rechten en klachtmogelijkheden.

  • Hulp bij het maken van een (klacht)brief.

  • Ondersteuning tijdens een (klacht)gesprek.

  • Hulp en ondersteuning tijdens een officiële klachtenprocedure.

Lees praktijkvoorbeelden van mensen die contact met ons opnemen 

Contactgegevens in uw regio

Niet iedere gemeente biedt cliëntondersteuning aan via Adviespunt Zorgbelang. Klik op de provincie waarin u woont om te zien of in uw gemeente cliëntondersteuning via ons beschikbaar is.