Deel 3

VOOR ZORGPROFESSIONALS

Wat voor soort vragen komen er bij de CVP Wzd?

De CVP Wzd ondersteunt bij diverse vragen. Voorbeelden zijn:

  • ‘Ik woon hier met een Rechterlijke Machtiging (RM) en moet mijn telefoon vaak inleveren, terwijl ik dat niet wil’.
  • ‘Ik wil graag alleen met de bus naar mijn vriendin, maar dat mag ik niet van mijn begeleider’.
  • ‘Ik wil geen medicatie gebruiken, maar mijn behandelaar vindt dat beter zodat ik in de nacht niet zo onrustig ben. Wat nu? ‘.
  • ‘Ik wil geholpen worden met het strijken van was; er zijn afspraken over, maar de begeleiding doet het niet’.
  • ‘Medewerkers zeggen dat ik op de goede weg ben, maar hoe lang moet ik nog goed mijn best doen, voordat ik iets anders mag. Welke opties zijn er, hoe zit het precies?’.
  • ‘Er komt een gesprek om te kijken welke alternatieven er zijn voor de beperkingen die er zijn. Kan de CVP mij daarbij ondersteunen?’

De CVP Wzd is er niet voor vragen over het beoordelen van zorg op inhoud en ook niet voor conflicten tussen cliënt en de vertegenwoordiger.

hier moet een alt text komen

Wat zijn de taken van de CVP Wzd?

De CVP Wzd is ervoor vragen of klachten rondom onvrijwillige zorg die bestaan bij cliënten en hun vertegenwoordigers ten behoeve van hun rechtsbescherming. Vanuit deskundigheid kan de CVP Wzd informatie verstrekken over wat de rechten van iemand zijn of wat iemand kan doen om zelf de vraag op te lossen. De CVP Wzd kan ondersteunen bij het bespreekbaar maken van de vraag bij de zorgaanbieder of bij het doorlopen van een klachtenprocedure.

Naast het zijn van een luisterend oor en het verlenen van bijstand bezoekt de CVP Wzd ook proactief locaties waar cliënten zorg ontvangen (locatiebezoeken, netwerkbijeenkomsten etc). Dit doen ze om laagdrempelig beschikbaar te zijn voor cliënten en vertegenwoordigers. Maar ook om contact te kunnen leggen met cliënten en medewerkers, en om voorlichting te geven over onze dienstverlening. Daarnaast heeft de CVP Wzd een signalerende taak als cliëntenrechten in het geding zijn. Dit signaleren gebeurt in principe bij de zorgaanbieder. Er bestaat een mogelijkheid tot opschaling naar de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) als de tekortkomingen in het cliëntenrecht blijven voortbestaan.